Ik lees regelmatig onderzoeken en publicaties naar het falen van projecten. Een search op “Falen van projecten” levert 179.000 zoekresultaten op. Er worden heel veel soorten oorzaken genoemd, waaronder:
- Onrealistische inschattingen (van budget en planning) en daardoor teveel optimisme.
- Onduidelijkheid over projectresultaten en achterliggende doelen.
- Onduidelijke besluitvorming (geen, of geen uniforme besluiten, terugdraaien van besluiten).
- Gebrek aan steun management. Ook hot onderwerp hierbij is de rol van de opdrachtgever.
- Wijzigende requirements (of onduidelijke of geen overeenstemming over requirements).
- Onvoldoende betrokkenheid van gebruikers.
- Gebrekkig risicomanagement.
- Gebrek aan goede resources.
Hier en daar wordt ook melding gemaakt van falend projectmanagement, met oorzaken als:
- Gebrek aan ervaring.
- Te gekleurde mening / belang (niet iedereen wordt even gelijkwaardig gemanaged).
- Te optimistisch.
Zonder afbreuk te doen aan de andere genoemde redenen, wil ik op deze laatste oorzaak (te optimistisch) even ingaan met onderstaand verhaal ter illustratie.
Mensen zonder zelfreflectie of met vliegangst worden afgeraden nu verder te lezen, doorlezen is geheel voor eigen risico.

Het antwoord van Pan-Am aan de verkeerstoren “Nee we staan nog op de startbaan” kon niet meer gegeven worden. Op dat moment ramde het opstijgende KLM-vliegtuig het Pan-Am toestel.
- Toen de gezagvoerder zei: “We gaan”, terwijl hij de toestemming voor de vlucht nog aan het controleren was.
- Toen de gezagvoerder de remmen ontkoppelde en gas gaf voordat er clearance was gegeven.
- Toen hij de KLM-boordwerktuigkundige hoorde vragen of Pan-Am wel van de baan af was.
Dit verschijnsel heeft in de luchtvaart een naam “Captainities”. Captainitis houdt in dat er niet wordt getwijfeld aan iemand vanwege zijn autoriteit.
Pacelle van Goethem beschrijft dit fenomeen in haar boek “IJsverkopen aan eskimo’s (de psychologie van overtuigen)”. En in dit filmpje op YouTube legt Shari Frisinger dit fenomeen ook zeer goed uit.
En ik ben dit fenomeen als PMO-er al een paar keer tegen gekomen.
Herken jij dit fenomeen? Heb jij het zelf al eens ervaren?
Heb je weer grote mensen laten spelen met LEGO®, mam?’, vraagt mijn zoon als ik enkele dozen vol LEGO® aan het sorteren en opruimen ben. We hebben net gegeten en ik heb die dag weer een proces begeleid met behulp van de LEGO SERIOUS PLAY methode (LSP).
We willen meer Agile worden ..
Het werd een krachtige sessie, waarin in zeer korte tijd de mogelijke oplossingen letterlijk in 3D op tafel kwamen te liggen. Vervolgens zijn er enkele scenario’s uitgeprobeerd om te testen wat de meest ideale oplossing zou zijn. Er kwam in enkele uren tijd een gedeeld en gedragen inzicht. Een besluit was snel genomen en iedereen was gecommitteerd hieraan.
Teambuilding

Flow, van goed naar goud
Goed doordachte methodische stappen
De LSP methode in een notendop
- je brein handen en voeten geven: door het bouwen van verhalen in 3D-LEGO®-modellen, help je je brein een handje. Er worden nieuwe verbindingen tussen neuronen in de linker- en rechterhersenhelft tot stand gebracht. Je wordt er dus slimmer van.
- 100% participatie: veel overleggen in het (bedrijfs)leven kennen de 20/80-verhouding: 20% van de mensen is 80% aan het woord. Herkenbaar nietwaar? Dit kost bedrijven niet alleen tijd, maar ook veel geld, kennis en motivatie. Tijdens een LEGO® SERIOUS PLAY®-workshop bouwt en deelt iedereen zijn/haar verhaal: ieders inbreng doet ertoe.
- nieuwe kennis: kennis slaat zich op allerlei manieren in ons brein op. Doordat je fysiek verhalen bouwt, worden andere delen van je brein geactiveerd. De gedeelde inzichten en conclusies blijven lang in het geheugen aanwezig.
- het systeem begrijpen: door zowel individueel als gezamenlijk te bouwen en je speelveld in kaart te brengen, leer je het systeem (vanuit een ander perspectief) zien.
- organisatiedoelen verbinden aan individuele doelen: het meest loyaal blijft een mens aan zijn eigen normen, waarden en levensvisie. Deze zaken koppelen aan de doelen van een organisatie, maakt dat je in weerbarstige tijden tegen een stootje kan.
- het doorbreken van patronen: het geeft inzicht, legt patronen bloot en geeft je middelen in handen om te komen tot nieuwe oplossingen. Wie bekend is met fenomenen als systeem denken (Peter Senge) en systemisch werken, zal hierin iets herkennen.
LEGO® SERIOUS PLAY® zet ik in waar nodig. Het mooie is dat werkelijk iedereen in de groep actief participeert. De opbouw van individueel naar gezamenlijk bouwen blijkt langdurig effectief. Een beeld zegt tenslotte meer dan 1000 woorden. Hoeveel meer impact heeft een 3D beeld dan wel niet?
En, laten we eerlijk zijn, uitdagingen ontleden door ‘serieus spelen’ is vele malen leuker dan een saaie vergadering of gortdroge heisessie. De twinkeling in de ogen van deelnemers wanneer er gebouwd en ontdekt wordt, is goud waard.
Zelf een keer aan de slag met LEGO® SERIOUS PLAY®? Neem dan contact met me op!