fbpx

Een goede businesscase is een noodzaak voor elk project. In verschillende projectmanagement methodieken komt het maken van een business case aan de orde.

Toch kom ik deze in de praktijk te weinig tegen of is deze van slechte kwaliteit omdat de case op meerdere manieren uitlegbaar is.

Veel mensen kennen de businesscase in de vorm van financiële onderbouwing en financiële parameters (wat kost het en wat moet het opleveren) aangevuld met beslissingscriteria en risico’s.
Echter in de beste businesscases staat vooral “Waarom het project gedaan wordt?” en “Wat moet er bereikt worden?”

Niets helpt zo goed in een project als een mooie slogan of one-liner om het doel van het project uit te leggen aan teammembers, gebruikers, leveranciers  en andere stakeholders. Gevolgd door een korte elevator pitch om het belang uit te leggen zet alle neuzen makkelijk dezelfde kant op.
De businesscase moet niet alleen voor de start gebruikt worden, maar juist gedurende het project luid en duidelijk gecommuniceerd blijven worden.
Communicatie management, stakeholder management zijn de processen die hier dankbaar gebruik van kunnen maken.
Het boekWaarom doen we dit eigenlijk?” vertelt hoe je zo’n soort businesscase maakt en gebruikt.
Een helder en inspirerend boek over dit soms toch wel moeilijke onderwerp .
Te bestellen bij managementboek.nl
Gratis download Checklist Businesscase ontwikkeling (uit het boek)

31 januari 2012 heeft de schrijver van “Waarom doen we dit eigenlijk?” Michiel van der Molen, een presentatie gehouden tijdens een BPUG sessie over het onderwerp “De business case als succesfactor voor projecten”.

Een ander handig hulpmiddel is het Canvas business model welke een frisse blik geeft op het kijken naar bedrijven en  business modellen.

Business Model Generatie is een handboek waarin die model wordt beschreven. Het is voor visionairs, game changers en uitdagers die verouderde bedrijfsmodellen op de schop willen nemen om de ondernemingen van de toekomst te ontwerpen.

Het boek is te bestellen via managementboek.nl

Doe je dit in een interactieve sessie, dan krijg je zo’n resultaat.

De kracht van het model zit in de visualisatie. Beeld is eenduidiger dan de interpretatie van woorden. Daarbij spreekt beeld letterlijk tot de verbeelding en het stimuleert creativiteit en motivatie.

Tot slot een link naar templates van klassieke business cases:

Iemand nog meer handige tips?

Pin It on Pinterest

Share This