Tijdens een PMO kennissessie voor KPN-ers hebben we in een workshop intervisie stijl stil gestaan bij vragen als:
  • Hoe pak je het inrichten van een project support office aan
  • Welke competenties zijn nodig en
  • Wat zijn JOUW competenties?”

De deelnemers werden in groepjes ingedeeld en gingen in een carrousel vorm langs de verschillende verdiepingsvragen. Vragen als:

  • Wat moet een goede Project Support Officer doen? Niet alleen qua taken, maar ook qua proces en gedrag?

Ze hebben hun eigen gedachtes daarover vergeleken met wat IPMA hier sinds januari 2012 over zegt en ze bleken goed op 1 lijn te zitten.

  • Is er een verschil tussen een projectmanager en een Project Support Officer qua competenties en welke zijn dat dan?

Er bleken diverse verschillen te zijn die elkaar juist enorm kunnen aanvullen, mits de Project Manager hierover open staat en de Project Support Officer assertief genoeg is.

  • Wat is het perfecte 10 stappenplan om een tijdelijke Project Support Office in te richten?

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Er is dan ook niet 1 default stappenplan. Het gepresenteerde model uit het boek “Het PMO als pop-up shop” is in ieder geval een goede richting gever die ontstaan is uit best practices van de afgelopen jaren.

  • Welke vragen stel je aan je PM als je aan je klus gaat beginnen?

Per groep werden er  ongeveerd 10 vragen bedacht

De deelnemers kregen na afloop een best practice vragenlijst toegezonden. Het leuke was dat deze lijst, ondanks dat deze al zeer uitgebreid is, toch nog aangevuld kon worden met nieuwe vragen.

Pin It on Pinterest

Share This