In de NewYork Times stond in februari 2016, een uitgebreid artikel over diverse onderzoeken naar succesvolle teams.

Voor wie niet hele artikel wil lezen hier een korte conclusie…… Na vele en uitgebreide studies komen diverse onderzoekers (in opdracht van o.a.Google) tot de conclusie dat succesvolle teams (en samenwerkingsverbanden) in het bedrijfsleven 2 dingen met elkaar gemeen hebben:

  1. Have a high ‘‘average social sensitivity’’
    Ze hebben een goed gevoel voor elkaars emoties en gemoedstoestand (teamleden hebben een hoog EQ). Dit komt omdat ze tijd steken in elkaar leren kennen als persoon.
  2. Are ‘equality in distribution of conversational turn-taking’’ 100%-100% gesprekstijd
    Ze voorkomen de 80/20 …valkuil. In de meeste vergaderingen zijn 80% van de tijd 20% van de mensen aan het woord (herkenbaar?).
    In succesvolle teams spreken alle leden evenveel gedurende de beschikbare tijd.
Dit zijn beiden aspecten van ‘‘a sense of confidence that the team will not embarrass, reject or punish someone for speaking up’’
Met andere woorden “Vertrouwen in, en respect voor elkaar”. Een veilige omgeving.
Hoe creëer je (krijg je) een veilige omgeving? Daar kom ik op terug in een volgende blog.
Hoe kun je het collectieve EQ van een team verhogen?

Een social sensitivity creeeren kost tijd, echter levert ook heel veel op. Als je werkt met Scrum dan is hier de Retrospective een uitermate geschikte setting voor. Ook zonder Scrum kun je de tijd nemen om periodiek, bijvoorbeeld elke 2 weken, tijd te nemen voor elkaar.

Opties voor werkvormen:

  • Laat iedereen aan de hand van zijn/haar sleutel bos vertellen waar iedere sleutel voor staat.
  • Gebruik coaching of associatiekaarten. Laat iedereen een kaart uitkiezen en vertellen waar ze blij of juist niet blij van worden. Of wat hun huidige gemoedstoestand is.
  • Een geweldig spel is “Het TEAM spel”. Gebruikte ik vorig jaar bij een team wat al heel lang samen werkt, maar door het spel informatie kregen van elkaar, wat ze nog niet wisten. Ze besloten daarna om vaker de tijd te nemen om meer persoonlijke informatie met elkaar te delen. Eén van Googles gemeten team succes factoren.
Te koop bij managementboek.nl

Hoe krijg je 100%~100% vergaderingen voor elkaar?

Goed voorzitterschap is een hele kunst. Er zijn altijd dominate sprekers en introverte mensen die de kat uit boom kijken. Je kunt vooraf met elkaar regels afspreken of een setting ontwerpen waarbij iedereen 100% mee moet doen. Enkele tips:
  • Een bekende is de talking stick (uitleg van Stephen Covey).
  • Planning poker in Scrum
  • Werk visueel, hang een flip op, stel een vraag en nodig deelnemers uit om “met elkaar” het vraagstuk te onderzoeken. Met stiften en eventueel post-its.
 Te koop bij managementboek.nl
Als het er om gaat …, laat een meeting dan door een deskundige facilitator voorbereiden en uitvoeren.
Verhoog het EQ van teams, om 80/20 te voorkomen en een 100~100% meeting te hebben.
Scheelt heel veel geld en frustraties.
Geeft betere resultaten en besluiten, en vooral plezierige meetings.

Pin It on Pinterest

Share This