fbpx

Je zal maar manager zijn van een team dat zelfsturend gaat worden. Dan moet je controle en een deel van de (be)sturing loslaten.
Of je ben een perfectionist, je legt de lat voor jezelf steeds erg hoog en je bent dit zat. Want hierdoor zit je s avonds en in de weekenden extra te stressen. En in de tijd had je ook iets leuks voor je zelf kunnen doen.

Twee voorbeeld situaties die ik vaak hoor. Loslaten kan ook over andere zaken gaan. Een ex-geliefde, een baan waar je ineens niet meer nodig bent of je wil juist weg bij een organisatie, maar je durft nog niet op te zeggen.

Zelf gebruik ik deze hacks wel eens als ik te emotioneel ben. Bijvoorbeeld boos of verdrietig ben en ik de boel graag weer wat wil relativeren.

Tip 1: Japanse acupressuur

Deze oefening kun je heel goed ook stiekem doen tijdens een vergadering.
Tussen duim en wijsvinger zit een soort harde bolling (zie plaatje).

Druk en masseer dit gebied ongeveer 3 minuten.

Wissel daarna van hand.

Tip 2: Pranayama ademhalingstechniek (4-7-8 minuten)

Dit is een bekende ademhalingsoefening van Andrew Weil, een Amerikaans dokter. Ook een hele fijne om goed om in slaap te kunnen vallen.

  1. Plaats het puntje van je tong op het tandvlees boven je bovenste voortanden.
    Hou je tong op dit plekje, voor de rest van de oefening.
  2. Adem 4 tellen in door je neus
  3. Hou  je adem 7 tellen vast
  4. Adem uit door je mond, terwijl je een soort woosh geluidd maakt.
  5. Doe dit 4 keer achter elkaar en neem dan een pauze van 2 minuten. Soms is het genoeg om het hierbij te laten, soms is het fijn om het nogmaals te doen.

Deze laatste ademhalingsoefening heb ik geleerd tijdens een workshop bij Jan Bommerez. Een interessant boek van hem hierover is “Flow en de kunst van het zakendoen

3. Je emoties weg douchen

Dit is een visualisatie oefening. Net als succesvolle sporters regelmatig doen vlak voor de start van een wedstrijd of prestatie die ze neer willen zetten. Als je onder de douch staat, beeld je dan in dat al je zorgen, frustraties, verdriet of andere emotie uit je lijf van je afstroomt. Zie ze van je lichaam afglijden, zo het douche-putje in.

Je lijf wordt ontdaan van alle negatieve aspecten, waardoor er weer ruimte komt voor iets nieuws.

Veel succes met deze 3 oefeningen en ik hoor graag van je of ze geholpen hebben.

Mocht je nog wat hulp nodig hebben

zie: Workshop Leren loslaten voor meer zelfsturing in teams

Pin It on Pinterest

Share This